Dag 12 vrijdag 24 maart

25 maart 2023

Net nadat ik gisteren mijn blog had geschreven ging Michel met zijn drone vliegen. Een heleboel kindjes kwamen er op af om te kijken wat dat ding in de lucht was. Een leuke foto is gemaakt  met de drone bij het bord van Kosindo. (Kunnen jullie later zien)

Gisteravond gingen we kaaimannen zoeken op de rivier om 20 uur, in het pikkedonker dus. Jerry had een grote zaklantaarn waarmee hij ze zocht. Helaas hebben we er maar 1 gevonden, die lag in het water met alleen zijn kop er bovenuit. Verder schoot er een bosvarken snel weg en dat was het resultaat van deze avond. Omdat we Jerry niet meer zouden zien namen we afscheid van hem.

Om 4 uur vanmorgen ging de wekker, een minuut of 10 later ging ook het licht aan. De generator voor het licht gaat om 6 uur s'avonds aan en gaat normaal gesproken om 23 uur uit. (Gisteravond al om 22.15 uur) Maar voor nu hebben ze hem even aan gezet anders konden we de spullen niet pakken.  We gingen toch met  de boot van Jerry, de plannen waren veranderd. Na 1.5 uur varen in het donker moesten we bij een sula overstappen  (stroomversnelling) Dit was bij gran-dan (?). Het was nog donker toen we moesten uitstappen in het water. Op de kant gingen we ontbijten, dit hadden we mee genomen vanaf Kosindo. Lekkere  broodjes, gebakken ei en zoet beleg en koffie en thee. Daarna moesten we door het water door een kleine stroomversnelling naar de volgende boot lopen. Zeker tot kniehoogte stonden we in het water. Het werd toen ook heel snel licht, veel sneller dan in Nederland.  De 2e overstap was bij Tapawatra, ook hier moesten we weer uitstappen in het water. Dit keer zaten er ook 3 andere mensen in de boot. De boot lag af en toe best scheef in het water en als we door stroomversnellingen gingen spatte het water hoog op. Helemaal droog over kwamen we dus niet! Maar heel knap hoe ze zo tussen de stenen door kunnen varen, zeker in het donker en met die snelheid. Wat een dorpjes zijn er langs de rivier en ik denk dat het wasdag was want er stonden veel vrouwen kleding te wassen of af te wsssen. Hier mag je geen foto's van maken. Rond 10.30 uur kwamen we in Atjoni aan. Hier moest alle bagage weer uit de boot en zijn we in een klein tentje wat gaan drinken en later wat eten. Wat er komen gaat is ons niet bekend. Verassing van Michel.
Rond 14 uur kwamen Paadje, Donnavan en Ruth (vriendin van Donnavan)ons halen in Atjoni. Zij waren met de auto van Michel en onze huurauto. Met zijn allen reden we naar de Brokopondo stuwdam. Een machtige dam. Een stukje verder parkeerden we de auto en gingen we weer een boot in. Dit keer een iets grotere korjaal.  We vaarden dwars over het Brokopondomeer. Iets van 100 jaar terug is hier een stuwdam gebouwd en de boel onderwater gezet. Het was een bosgebied en de bomen zijn er blijven staan en nu steken de bomen nog steeds boven het water uit op sommige plaatsen. Met de boot gingen we best hard langs al die stammen en ook raakten we met de bodem van de boot de wat lagere onder water gelegen boom kruinen. Dat maakte een hels kabaal, iedereen schrok maar gelukkig bleef de boot heel. Na 45 minuten kwamen we bij Bongo Island.  Een mooi eilandje in het Brokopondomeer wat alleen voor ons is dit weekend. Wij hebben een mooi  leuk en superschoon huisje. Sanne en Michel ook en Donnavan ook met zijn vriendin  de rest ligt op een soort slaapzaal.
Donnavan heeft vanavond lekker gekookt. Om 22 uur lag ik in mijn bed, moe  maar dat is niet zo gek na zo'n reisdag  maar wel weer een hele leuke dag.

1. Nathalie:
    25 maart 2023
    Mooi stukje reis en wat gaaf dat je een eigen eiland hebt en idd vinden wij dat laveren tussen de Rotsen met die korjaal ook wel spannend:-)

Nb: de start van de bouw van de Afobakka hoofddam was in de jaren ‘60 …
    Men heeft toen zelfs een heel project opgezet om de dieren uit het gebied te halen en wat ik in beeldmateriaal zag, waren we dorpelingen die niet geloofden dat hun huis zou onderlopen… Die zijn pas weg gegaan toen ze al over hun enkels in het water stonden.
  2. Marian:
    25 maart 2023
    Toevallig dat we dat vandaag hoorden van de gids overn de jaren 60.