Dag 11 donderdag 23 maart

23 maart 2023 - Paramaribo, Suriname

Gisteravond na het eten nog even wat met meneer Frans gesproken (eigenaar) en daarna vertelde de schooljuf ons nog 2 verhaaltjes van Anansi uit het grote Anansiboek. Anansi was een spin en heel toepasselijk zagen we een dikke vogelspin zitten boven ons hoofd. Nu kwam ik er ook achter dat ik bij bij mijn verhaal van de jungle een foutje heb gemaakt. Het was geen vogelspin maar een tarantula dat klinkt voor mij nog even enger. Maar wat ik minder leuk vond  is dat de vogelspin in ene weg was. Maar was hij? Gelukkig was ons huisje niet vlak naast de plaats waar we altijd eten  zodat ik toch rustig kon gaan slapen.

Vanmorgen hebben we een dorpenwandeling gemaakt. De wandeling ging van Kajana  tot aan Stonehoekoe, het laatste dorpje aan de rivier. Daarna zijn er geen dorpjes meer, nog wel wat kosgrondjes. We zagen de dorpsbewoners die bezig waren om hun oogst te verwerken. Onderweg zagen we de palm van de podosiri, een limoenboom, pompelmouseboom  en diverse mooie bloemen. Kosgrondjes met rijst en ook met andere groente. Hagedissen in diverse maten en kleuren. Ananasplant met ananas, fijngehakte kokos die te drogen lag. Weer mooie vlinders. Het plaatselijke trainingsveldje en het speelveld van de voetbal. Daar moet nog wel wat gebeuren anders rolt de bal niet, het gras was meer dan 2 kontjes hoog. We zagen hertenvellen die ze op een huisje hadden gespannen om te drogen  zodat ze die voor trommels konden gebruiken. Een man was bezig om roeispanen/peddels te maken van hout. Kortom een leuke tocht van ongeveer 3 uur, in de hete zon. Bij terugkomst even opgefrist onder de douche of in de rivier en daarna zaten we wat later dan normaal aan de lunch. De rest van de middag zijn we vrij. Vanavond na het eten gaan we kaaimannen spotten en morgen ochtend gaan we al om 4 uur (!!!) vertrekken richting Atjoni waar we dan waarschijnlijk om 10 uur zullen aankomen.

Bij mijn verhaal probeer ik steeds een paar foto's te zetten, dit lukt echter niet altijd om ze van mijn camera naar telefoon over te zetten. Soms komen ze 1 of 2 dagen later. Wie alle foto's wil zien komt maar langs als we thuis zijn. Dan laten we ze graag zien.

1. Corry Lampers:
    24 maart 2023
    IK kom zeker naar je foto's kijken als jullie weer thuis zijn!