Donderdag 30 maart

31 maart 2023 - Paramaribo, Suriname

Vandaag gingen we varen in de buurt van Tamanredjo. Om 11.30 uur hadden we afgesproken. We stapten in 2 bootjes bij de Orleanokreek. Dit keer geen houten bootjes maar van aluminium.  Evert, ook een vriend van Michel uit zijn stagetijd, had deze trip geregeld. Het eerste stuk ging door de kreek en langs de Mangrove bomen. Daarna kwamen via een kanaal op de Crommewijne rivier en weer via een kreek kwamen we bij de zee uit. Het was laag water dus we konden niet geheel de zee op varen. Op dat stuk zand zaten heel veel vogels en in dat laatste stukje water zaten heel veel vliegende vissen of modderkruipers. Onderweg was het supermooi en afwisselend. Regelmatig moesten we bukken voor overhangende takken en af en toe hadden we ook takken/boomstammen onder de boot die de bootsman niet had gezien en waarvan het leek of de boot open werd gescheurd. De boot van ons had wel een gat waar het water door naar boven spoot. Vissers die met netten en hengels bezig waren toonden trots hun vangst.
Bij plantage Bakkie gingen we de boot uit. Zo mooi en stil was het hier, echt genieten. Af en toe spraken we bewoners. Er was ook een Museum in Bakkie. Op zich stelde het Museum niet veel voor maar de man die het vertelde deed dit zo enthousiast dat het zeker de moeite waard was. Het was een Nederlander die getrouwd was met een erfgename van een stuk van de plantage.  Na weer een klein stukje varen stapten we uit bij de  plantage Allianz. Dit was vroeger een koffie en suikerplantage en nu voornamelijk citrus. We spraken daar even met de directeur, die vertelde dat deze plantage van de overheid is maar dat die geen of in ieder geval niet genoeg geld erin stopt om alles op te knappen. Maar misschien hebben ze wel geen goed plan voor het opknappen en komt er daarom geen geld.  Het was ondertussen al 6 uur en we moesten nog een uur terugvaren en daarna nog een uur met de auto terug naar Paramaribo, dus gingen we snel naar de boot. Op het laatste stukje varen zagen we wat papagaaien die laten zich overdag vrijwel niet zien. Alleen de roofvogels (Aasgieren?) Zie je de hele dag rondcirkelen.
Het avondeten hebben we bij een Warung genomen, lekkere soto soep en de anderen namen bami of nasi. Om een uur of 9 waren we weer terug bij ons appartement en na een lekkere douche lagen we weer op tijd op bed. Echt een super dag!

Toevoeging: koetai waren de vliegende vissen

1. Corry Lampers:
    1 april 2023
    Heeft die man de vis zonder hengel gevangen? Wat een mooie reis maken jullie!