Suriname 2022 (dag 1)

17 april 2022

16 april 2022
Vandaag gaan we dan toch eindelijk de reis naar Suriname maken die 2 jaar terug vlak voor de vertrekdatum werd geannuleerd vanwege de corona pandemie.
Ook nu moesten we nog wel 24 uur van tevoren een coronatest doen . Maar gelukkig was die bij allemaal negatief!
Ons reisgezelschap bestaat uit Sanne, Michel, Quinn-Zyon, Roy (broer van Michel), Ben en ik.
Om 6 uur komt Siebe ons ophalen, dan rijden we naar Sanne, waar de bagage van hun in onze Kangoo wordt geladen. Sanne rijdt met ons mee en de rest gaat in de auto van Michels vader.
Online inchecken was gelukt zodat we zeker waren van plaatsen naast elkaar. Nu moesten dus alleen de koffers nog worden ingecheckt. Het duurde even maar het lukte!
Daarna werd ons geadviseerd snel door de douane te gaan omdat het erg druk zou worden vandaag. Het viel best mee met de drukte en het gaat ook steeds makkelijker met de handbagage. Alles kon in het koffertje blijven, geen vloeistoffen apart in een zakje. Ook bij de bodyscan geen problemen, ondanks al dat ijzer wat er bij Ben in zijn rug is gezet vorige zomer.😊
We hebben geboekt bij SLM maar de vlucht wordt door wamos air uitgevoerd, met een A330-200. Een hele rij hebben we tot onze beschikking en achter ons geen mensen . Stoelindeling is 2-4-2 dus ook Quinn-Zyon heeft een eigen stoel en nog een dan nog 2 stoelen extra vrij! Ook echt veel beenruimte, heel fijn.
Quinn-Zyon vermaakt zich prima op schoot en doordat er 2 stoelen naast elkaar vrij zijn kunnen ze daar een bedje voor hem maken. Hij krijgt van de bemanning ook een rugzakje met een spelletje en ook nog een knuffeltje. Maar ruim 10 uur vliegen is toch wel lang. Quinn-Zyon heeft 1.5 uur geslapen en helemaal aan het einde met het landen sliep hij nog een half uurtje. Maar verder zo’n  vrolijk ventje de hele reis.
Het eten aan boord vond ik echt lekker, rijst met kip. Volgens Michel zullen we dat nog wel vaker eten deze  vakantie 🤣
Na het landen hebben we best lang in de rij gestaan bij de douane, Sanne mocht met Quinn-Zyon en Ben (60+) in een snellere rij gaan staan. Helaas hadden ze hier niet de regel dat de hele groep dan in de snelle rij mocht. Maar toen wij eindelijk zo ver waren hadden zij de koffers al kunnen pakken.
Buiten werden we opgewacht door de vrienden van Michel, een heel welkomscomite! In een gezellig busje werden we naar ons appartement gebracht. Ze hadden voor bier en radler gezorgd en ook nog heerlijke banaanchips en kroepoek.
Paadje vertelde onderweg wat dingen over de omgeving we reden door de districten Para, Wanica en als laatste Paramaribo. Maar verder was het vooral gezellig in de bus. Eenmaal bij ons appartement werd er nog wat eten gehaald. Rijst en Bami met kip! Wat we op het terras met zijn allen hebben opgegeten. Om een uur of 2 Nederlandse tijd ben ik mijn bed ingedoken. Ook Quinn-Zyon is dus tot die tijd wakker geweest🙄