Dag 11

28 april 2022 - De Nieuwe Grond, Suriname

Vanmorgen om 8 uur waren we klaar voor het ontbijt. Paadje zijn vrouw was de overgebleven kip van gisteren aan het pluizen. Ze maakte er een heerlijk broodje kip van, waarvan ik het recept weer heb genoteerd. Verder begon ze alvast met de voorbereiding van de moksi alesi zodat ze na onze boswandeling de maaltijd sneller klaar zou hebben.

De boswandeling was erg leuk, bij het begin kregen we rode strepen op onze wangen, gemaakt met de vrucht van een boom welke ook gebruikt wordt om dingen kleur te geven.

De gids liet ons zien waar de dorpsbewoners hun groenten verbouwden, de zg kostgrond. Deze grond wordt na ontginnen in de brand gestoken om de grond klaar te maken voor groenteteelt. Dit gaat ongeveer 5 jaar mee en dan nemen ze een ander stuk. Na die 5 jaar wordt het 1e stuk weer gebruikt.
Ze hadden rijstplantjes staan, maar dan niet de rijst die in het water staat maar droge rijst. Verder ananas, papaya en vele anderen waarvan ik de namen niet meer weet.
Hij liet ons een drankje van zoethout proeven wat goed zou zijn om je bloed te zuiveren (heel bitter). Ook een soort wierook wat hij van de  bast van de boom maakte . Een aantal vruchten geproefd onder meer de maripa vrucht van de palm. Verder vertelde hij dat je ook van deze vrucht olie kan maken en dat je eigenlijk alles wel kan gebruiken van deze vrucht.
Hij liet ook een palmblad wat voor dakbedekking moet worden gedroogd in de zon zien en hij  liet zien hoe dat in zijn werk gaat .

We hebben ook suikerriet geproefd en Quinn-Zyon vond dat ook erg lekker. Dat pinda's onder de grond groeien was ook niet bekend bij iedereen, en dus ook leuk omdat te zien.

We hebben geen wilde dieren gezien, terwijl die er wel zijn. Ze komen echter alleen snachts tevoorschijn omdat ze anders overdag een grote kans lopen om geschoten te worden. Onder andere tijgers, wilde zwijnen, jaguars, panters, bosspinnen, herten, buffels. Ze zijn bang voor de mensen.
Er is heel veel verteld maar zoveel dat we niet alles konden onthouden. Af en toe komt er weer iets omhoog maar voor nu is dit alles wat ik weet.
Toen we terug kwamen werd de moksi alesi afgemaakt.
Om half 5 gingen we naar een stroomversnelling (soela) met de boot. Door het hoge water waren de normale plekken nu niet goed. Ze lagen onder water. Maar we vonden er toch één en hebben daar heerlijk een tijd in het water gelegen.
Het avondeten bestond uit bakabana’s met pindasaus. Een banaan zoals wij kennen is een bacove. Een banaan is de bakbanaan die wij kennen. Lekker verwarrend.
S'avonds waren ze  muziek aan het maken in het restaurantje. Quinn-Zyon heeft heerlijk mee staan dansen en had de grootste pret (zie video). Ook Roy en Michel deden een poging, helaas zaten ze niet zo los in de heupen als Paadje en Donnavan 😆. Maar het was een goede poging.

Mandje (de manager van het resort) had een kaaiman gevangen welke iets groter was dan die van Bigi Pan. Deze was ongeveer 1 meter.😧 Iedereen wilde met hem op de foto, ook Quinn-Zyon. Hij pakte hem gewoon stevig vast. 🤣

Ondanks dat het nog erg warm is gaan we er niet laat in. De warmte maakt je erg moe.