Dag 10

27 april 2022 - De Nieuwe Grond, Suriname

Om half 6 zou de wekker gaan, maar de telefoon van Ben stond op “niet storen”. Gelukkig werden we toch op tijd wakker. Even later zagen we foto’s van het resort waar we heen zouden gaan. Het stond voor een groot deel onder water. Twijfel dus of we daar heen moesten gaan of toch maar naar een ander resort. Wij waren om 7 uur klaar en zijn toen naar Paadje gegaan om de boodschappen over te laden in zijn auto. Paadje en zijn gezin en Donovan zouden later vertrekken.
Wij zijn eerst naar Domburg gegaan en hebben daar even rondgekeken. Daarna zijn we bij een brug gestopt met ervoor een grote levensboom. We kwamen er toen ook achter dat we een deel van de boodschappen vergeten waren.  Paadje heeft ze toen maar opnieuw gekocht want terugrijden zou te lang duren ivm files.
Onderweg nog even wat te drinken gekocht bij  “de chinees” ( niet de chinees zoals we die in Nederland kennen, maar de meeste supermarkten hier zijn van chinezen). Hier kochten we ook slippers voor Quinn-Zyon.
Op een  splitsing hebben we ongeveer een uur staan wachten op de auto van Paadje. Daarna reden we samen naar Atjonie van waaruit de boot vertrok naar het Minimi resort. Zoals oorspronkelijk het plan was.  We gingen met een korjaal, die een behoorlijke snelheid had. Op een gegeven moment kreeg Ben een behoorlijke plens water in zijn gezicht door de golfslag.
 ivm privacy mochten we niet overal foto’s maken. Mensen die zich aan het wassen zijn in de rivier stellen het niet allemaal op prijs om op de foto te worden gezet. Maar het is wel heel apart als je mensen ziet die zich wassen in  de rivier en even verderop staat een telefoonmast. Hoezo 1e levensbehoefte?
Bij het resort vertelde de eigenaar hoe hoog het water had gestaan. De onderste huisjes hadden vol water gestaan. Gelukkig was het sinds gisteren weer erg gedaald. We kregen we onze kamers toegewezen en er was ook een keuken voor ons., zodat Paadje en zijn vrouw weer lekker kunnen koken.
Sommigen gingen zwemmen in de rivier.
Ik had daar geen zin in en heb lekker toe gekeken en foto’s gemaakt.
Paadje en zijn vrouw zorgden  voor het eten. Amsoy met kip en rijst. En s'avonds om half 10 was er nog een grote kom javaanse zoute soep. Het recept ga ik morgen even opschrijven, want het was erg lekker. Ze heeft het wel laten zien hoe ze het deed en volgens haar moet het op gevoel gemaakt worden, maar toch noteer ik het liever. 😊
Het was echt even noodweer vanavond. Harde regen en onweer. Gelukkig werd het ook weer droog en steeg het water niet.
Toen ik naar onze kamer ging zat er een enorme dikke kikker tegen onze muur geplakt.
We hebben licht in onze kamer  maar het valt wel regelmatig uit en uiteindelijk deed de lamp het helemaal niet meer.
Terwijl de mannen nog gezellig zitten te drinken en ondertussen Roy en Donnavan aan de vrouw proberen te krijgen,  schrijf ik nog even mijn verhaaltje van deze dag in mijn bed onder de klamboe.
Hopelijk kunnen we morgen mijn hangmat ergens ophangen,  zodat ik  misschien daarin kan slapen🙄