Dag 16, dinsdag 28 maart

29 maart 2023 - Jules Wijdenboschbrug, Suriname

De ochtend hebben we gevuld met weer een bezoekje aan de notaris, het lijkt er op dat nu alles goed gaat komen. De notaris vertelde ook over zijn eigen ervaring met betrekking  tot het openen van een zakelijke bankrekening en daaruit blijkt dat het niet zo bijzonder is dat wij zoveel hobbels moeten nemen. Terwijl hij een Surinamer is en een notaris die al gescreend is bij zijn aanstelling door de overheid. Kortom we zullen doorgaan!

De lunch kregen we bij Doebar thuis, een uur rijden vanuit Paramaribo iets voorbij Tamaredjo. We kregen soep van banaan en cassave, daarna snel verkleden en insmeren om de tuin in te gaan. Want er moest gewerkt worden om weer wat van de sinaasappelboompjes te kunnen zien. Onderweg hadden we 2 schoffels gekocht zodat meer mensen tegelijk konden schoffelen. Maar met alleen schoffelen kwamen we er niet, er moest ook met hand onkruid worden weggehaald.  Gelukkig was het wat bewolkt zodat het iets minder warm was.  Later hebben we ook nog wat sinaasappelboompjes geplant. Kortom een middagje hard werken! Na het werken konden  we douchen, zodat we fris konden gaan eten. Kip en worstjes gingen er op de bbq en er werd patat gebakken. Het is niet zoals bij ons dat je een stukje vlees eet als het klaar is, ze wachten echt met serveren totdat er genoeg is voor iedereen. Het was dus al 21 uur geweest toen we te eten kregen  maar het smaakte echt lekker!

Quinn-Zyon heeft weer heerlijk met hun 2 kinderen gespeeld, s'middags bij een grote bak met regenwater en s'avonds werd er een grote kartonnen doos met speelgoed voor hem neergezet. Tussendoor heeft hij nog even een klein uurtje geslapen.

Bij boeken van een vliegticket krijg je tegenwoordig de vraag of je de co2 van de vliegreis wil compenseren door een bedrag te storten. Ben en ik hebben wij niet gedaan. Wij hebben besloten om dit geld aan Doebar te geven om nog meer sinaasappel boompjes te kunnen planten. Ben hield een kleine toespraak om dit uit te leggen aan hun en gaf ze toen €100. Het lijkt ons ook leuk om de toekomstige gasten van onze appartementen een soort van excursie aan te bieden naar de sinaasappel boomgaard en ze misschien ook de co2 compensatie van hun vliegreis hierin te laten investeren. Toekomstplannen zijn er genoeg!

1. Nathalie:
    29 maart 2023
    Vervelend dat bij jullie die bank zo'n gedoe is...had het in een middagje geregeld inclusief internetbankeren... dit omdat mijn overbuuf in Su toevallig bij Republic werkt. DSB en Hakrin zijn idd rampen... moest ik zelfs (door coronatijd) twee weken wachten tot ik uberhaubt een afspraak kreeg.

Ik wist niet dat jullie ook nog een sinaasappelboomgaard hadden? Is dat vlak bij het bestaande perceel?
  2. Marian:
    29 maart 2023
    Het is niet van ons hoor, maar Doebar is een vriend van Michel. Doebar brengt het perceel in en Michel en Roy doen de investeringen. Het is dus nog in de beginfase maar we hopen dat we er een goede onderneming van kunnen maken zodat Doebar straks ook wat meer te besteden heeft. Want hij werkt had als brandweerman maar veel levert dat niet op. Het is even voorbij Tamaredjo, een uurtje vanaf Paramaribo
  3. Corry Lampers:
    29 maart 2023
    Hoe lang duurt het voordat je een sinasappel kunt oogsten?
  4. Marian:
    Volgens mij 3 jaar