Dag 8

20 maart 2023 - Paramaribo, Suriname

Vanmorgen werden we al vroeg wakker door harde muziek. Een uur of 5 was dat. Later hoorden we dat dit de boot naar de stad was die vroeg vertrekt om zo ook weer dezelfde dag terug te kunnen varen. Om 7 uur zijn we er maar uit gegaan en even de rivier ingedoken om om te frissen. Om 8 uur begon de school en dat mochten we meemaken van de juf. Ze gingen de vlag hijsen en zongen het volkslied. Een gebed werd opgezegd en vele liedjes gezongen. Het duurde van 8 tot 8.30 uur en dit deden ze iedere maandag en vrijdag. De juf vertelde ook dat vandaag ook de dokter langs kwam voor gezondheids check en meteen krijgen ze dan een wormenkuur.  Daarna kregen we ontbijt en om 10 uur begonnen we aan een boswandeling. Eerst met de boot naar de overkant van de rivier en daar begon de wandeling. Dit pad gaat ook naar de kosgrondjes, maar wij bleven op het "hoofdpad" Af en toe moesten we door een grote plas om de tocht te kunnen vervolgen. Veel informatie kregen we over de begroeiing en over eventuele sporen van dieren.  Geen dieren gezien. Om 13 uur waren we terug en namen weer een verfrissende duik in de rivier en daarna een lunch die bestond uit rijst, kip, gebakken banaan en onrijpe gekookte papaja, wat er uitzag als zuurkool maar gelukkig niet zo smaakte. Het was simpel maar smaakvol.
Daarna even relaxen in de hangmat en om 17.30 uur ons 2e deel van het rondje door het dorp. Een stuk door Kajana en ook een stukje van het naastgelegen dorp. We zagen pinda's die ze aan het drogen waren, ook kokosnoten werden gekraakt en de kokos eruit en te drogen gelegd. Leon vertelde ook over de Samarakaanse cultuur en ook dat we van bepaalde dingen geen foto's van mochten maken. Een warm tochtje wederom maar wel de moeite waard.