Dag 8

24 april 2022 - De Nieuwe Grond, Suriname

Vandaag gingen we naar de plantage van Frederiksdorp.  Frederiksdorp is een voormalige 18e eeuwse koffie en cacaoplantage. Deze voormalige plantage heeft originele plantagewoningen en een politiepost.
Michel had om 10 uur afgesproken maar zoals vaker in Suriname was er op dat moment geen gids beschikbaar. Dus gingen we eerst het verhalen museum bekijken  wat ze in coronatijd hadden gemaakt. Allemaal verhalen opgetekend van mensen uit die omgeving met herinneringen aan vroeger.
Hierna vertelde de  gids  ons het een en ander over de historie van de plantages en liet ons daarna het doktershuis zien en verder huisjes die er stonden
Na de lunch welke bestond uit rijst, bami, groente, vis en kip gingen we de Margaretha tour doen. Het toetje een loempia, namen we in een doggybag mee. Deze tour bracht ons naar Plantage Johanna Margaretha. Waarbij we  diverse oude plantages, sluizen en kanalen passeerden.  De gids vertelde ons over de historie en de verschillende culturen in het district.  Na deze tour gingen we een nature-hike doen. Hier zagen we dadelpalmen,  bamboe , aapjes en vooral heel heel heel veel muggen!
Na deze warme trip gingen we weer met de boot naar de overkant. We reden door Tamanredjo de plaats waar Michel zo'n 5 maanden stage heeft gelopen. Hij liet ons het huis zien waar hij verbleef in die periode en we reden over de weg die toen door hun is aangelegd.
Daarna reden we naar Doebar zijn huis. Achter zijn huis heeft hij een enorme lap grond waar ze sinaasappelbomen gaan neerzetten. Deze boompjes staan al klaar naast het huis maar het land moet nog bewerkt worden. Om het huis stonden onder meer een papayaboom, zurzakboom en een grotere sinaasappelboom.
De vis die Roy gisteren had binnengehaald bij Bigi Pan hadden Doebar en zijn vrouw klaargemaakt. Samen met ander vlees van de BBQ en frietjes was dit een heerlijke maaltijd.
Quinn-Zyon zijn grote vriend was weer heerlijk met hem aan het spelen en haalde een hele doos met knuffels en auto’s tevoorschijn.
Na afloop kregen we het vlees wat over was mee naar huis.
Op de terugweg stopten we nog even bij Evert waar Michel, Sanne en Roy nog even gingen kletsen op de hoek van de straat waar hij aan het werk was als bewaker.

Thuis heerlijk onder de douche want er zaten heel wat lagen zonnebrand en Deet op na zo'n dag.

Oh ja, op de heenweg hadden we trouwens nog een klein ongelukje, we reden de spiegel van een geparkeerde auto eraf. Michel heeft dit op zijn Surinaams opgelost door de man wat geld te geven.🤔