Dag 7 2e deel

20 maart 2023 - Paramaribo, Suriname

Nu ik dit schrijf lig ik heerlijk in mijn hangmat bij ons huisje. Lekker ontspannen.
Wat een rot leven hebben we toch.....

Gisteren hebben we nog een wandeling gemaakt door Kajana, het dorpje hiernaast.
Leon vertelde ons veel over de planten die we zagen en over het leven in het dorp. Veel huisjes zijn niet bewoond omdat de mensen in Paramaribo wonen. Veelal omdat de kinderen daar gaan studeren.
Er was een kleuterschooltje voor de 4 tot 6 jarigen en een lagere school voor de kinderen van 7 tot 14 jaar. Daarna moeten ze een dorp verder voor de rest van de schooltijd en naar de stad om te studeren. Het nichtje van Leon was het schoolhoofd. Zij is in Paramaribo opgegroeid maar het was altijd haar droom om hier les te geven. Zij is het jongste schoolhoofd. We kregen een rondleiding door de school die vrij recent is opgeknapt met behulp van een Nederlandse stichting. Haar spreuk:
JE KAN HET, NIETS IS TE MOELIJK, VOOR ALLES IS ER EEN OPLOSSING,  WIJ HELPEN ELKAAR,  DOORZETTER
Op een kaart aan de muur konden we goed zien waar we in Suriname zitten. Er zijn nog 2 of 3 dorpjes hierna, dan houdt de bewoonde wereld op.

Na deze rondleiding liepen we verder langs de dokterspost. Renske niet iets voor jou?
Er komt hier regelmatig een dokter langs voor spreekuur, maandag voor zwangeren, dinsdag voor diabetici (ook in Suriname een steeds grotere groep) en de rest van de dagen voor andere mensen volgens mij.

Toen we weer verder liepen werden we uitgenodigd door een familie om bij hun te komen kijken. Een vrouw had op haar kosgrondje markoesha (?) Verbouwd die wij hebben gekocht. Ik vroeg of ik een foto mocht maken maar dan wilde ze zich eerst mooier aankleden. De man wilde niet op de foto omdat hij alleen een broek aan had. In een kruiwagen lagen een soort bessen  die van een palmboom kwamen en waar ze sap van maken . Ik wist trouwens niet dat er zoveel verschillende soorten palmbomen waren! Verderop zat een papegaai in de boom, het was al aardig donker aan het worden dus helaas niet een al te beste foto. Dat was ook de reden dat we de wandeling stopten. Maar ook het eten stond klaar. Soep van groene bananen waar je eventueel rijst door heen kon doen. Erg lekker. Helaas is de waterpomp stuk  dus kunnen we niet douchen. De anderen namen in het donker een duik in de rivier om op te frissen. Wij zijn er zo maar ingedoken. Lekker bed maar wel een erge warme nacht.

1. Nathalie:
    21 maart 2023
    Podosiri (?) van die palm… was het erg paars? Wij kennen het als açai
    De soep is volgens mij gritibana :-) lekker!
  2. Marian:
    22 maart 2023
    Podosiri is weer van een andere bes .
  3. Marian:
    24 maart 2023
    De podoseri hebben we nu ook gezien. De soep had een andere naam, maar ik weet niet meer precies welke. Kom ik nog wel achter.
  4. Nicolette:
    22 maart 2023
    Tjeetje wat maken jullie weer een bijzondere reis! Klinkt allemaal even prachtig en bijzonder
  5. Corry Lampers:
    23 maart 2023
    Mooie foto's! En ook veel bijzondere dieren!