Dag 6

23 april 2022 - De Nieuwe Grond, Suriname

Om 7 uur hoorde ik een belletje van de magnetron dus ik dacht "tijd om er uit te gaan".  Later hoorde ik pas dat het toen nog maar 6 uur was en dat Sanne en Michel het wel vroeg vonden dat ik er toen al uit was. Maar uiteindelijk wel goed want anders hadden we het nooit gered om om 8 uur bij Roy te zijn. We gaan vandaag  naar Bigi Pan en blijven daar ook overnachten.
Het is 4 uur rijden. Onderweg stoppen we midden op een brug om te genieten van het uitzicht en in  Wageningen maken we even een foto met het plaatsnaambord. Even buiten deze plaats kopen we kokosnoten. De inhoud drinken we er met een rietje uit en daarna hakt de verkoper hem in stukken zodat we het vruchtvlees kunnen eten. Ook kopen we bij dezelfde man mango’s en een andere vrucht(?) Daar kwam ook Dunbar en zijn vrouw en kinderen in ene aanrijden. Maar voor Michel was dit geen verrassing. Hij had gevraagd of ze mee wilden.
Toen we bij het startpunt kwamen , moesten we de auto parkeren. De spullen gingen in de boot en in 2 groepen werden we naar een overstappunt gebracht. Daar stapten we over op een andere boot. Deze tocht duurde ongeveer 1 uur. Onze slaapplek is midden op het meer. Bij srefanies eko-lodge. We hebben een kamer met 2 bedden en een klamboe erover. Aan de achterkant is ook een deur waar je naar een soort terrasje gaat.
Bij de tocht hier naar toe zagen we al witte reigers, een rode ibis, een zwarte arend (black hawk) een nest met ani's( ??)
Bij aankomst kregen we nassi, gebakken kip, groente en komkommer in het zuur.
S'middags maakten we een tocht naar flamingo’s en zagen we rode ibissen vliegen. De vissen sprongen steeds boven het water uit.
S'avonds kregen we javaanse soep en daarna gingen we kaaimannen zoeken. In het donker. Gelukkig eten kaaimannen alleen vis dus ging ik wat meer ontspannen de boot in. De gids stapte uit in het ondiepe water en zocht met een lamp op zijn hoofd een kaaiman. De eerste was hem te slim af, later had hij een babykaaiman te pakken. Hij liet hem aan ons zien.

De vissen sprongen zo hoog om de boot heen en 1 belande er op de schoot van Quinn-Zyon. Zijn 1e vis gevangen zonder hengel,  wie kan dat zeggen? Roy pakte hem op en gooide hem weer terug in het water.
Toen we terug waren nog even wat gedronken en toen naar bed. Morgenochtend weer om 7 uur op vogels spotten.